søndag 12. januar 2014

Videreutdanning

Dette er mitt første blogginnlegg. Det er både spennende og interessant. Det å skulle skrive noe som andre skal lese er ikke vanlig for meg. Som lærer er jeg vant til å vurdere andres tekster,men det er lenge siden andre "vurderte" noe jeg har skrevet.

I denne bloggen ønsker jeg blant annet til å skrive om hvordan det er å starte på videreutdanning i godt voksen alder og hva jeg sitter igjen med av læring underveis. Hovedhensikten med bloggen er at jeg som student på "Ledelse i skolen", skal utvikle meg med hensyn til skoleledelse i en digital tid.

Høsten 2013 startet jeg på NTNU -Gløshaugen

på videreutdanning i "Ledelse i skolen", sammen med flere erfarne lærere. Noen er kontaktlærere i ungdomsskole eller barneskole, andre er fagledere eller rektorer. De fleste som tar denne videreutdanningen ønsker seg nok en jobb innenfor skoleadministrasjonen. Tiden vil vise hvilke roller og oppgaver vi får etterhvert.

Som voksen student er det en del "nytt" en må forholde seg til. Som lærer er man vant til å være den som planlegger og gjennomfører undervisning med klassen eller gruppa. Man må alltid være i forkant og ha tenkt gjennom mange eventualiteter.Lærestoffet skal ha et gjennomtenkt pedagogisk og didaktisk omfang. Man skal tilpasse lærestoff og følge opp lekser.

Som student opplever jeg igjen å få "lekser" og oppgaver som må være ferdig innen tidsfrist. Det kan være både stressende og utfordrende med tidsplaner, som er planlagt av andre, og som må følges. Men det er også en herlig følelse å komme til ei forelesning, der innhold og utforming er planlagt av andre. Min oppgave blir å være den engasjerte student, som deltar aktivt i diskusjoner og som forhåpentligvis bidrar med min kunnskap og erfaring. Så langt har det vært både lærerikt, spennende og utfordrende.

Studiet er delt i to delemner. "Organisasjon og ledelse i skolen" og "Skolen i samfunnet". Denne uken skal vi på 3.studiesamling. Det betyr at vi snart skal over i neste delemne som blant annet omhandler aksjonslæring, skoleledelse i en digital tid og endring og utvikling i skolen -lederutfordringer. Det betyr også at jeg må sjekke om jeg har forberedt meg godt nok. Anbefalt litteratur til denne samlinga handler både om betingelser for læring og ledelse i skolen, kompetent skoleledelse og aksjonslæring. Regner med at de fleste er litt spente på emneoppgaven som skal leveres 12.februar. Vi har fått første veiledning på et tilnærmingsnotat, og blir nok tettere oppfulgt på denne samlinga.
Da ønsker jeg lykke til på samlinga 15.-17.jan.2014. Måtte mye ny lærdom bli oss tilegnet!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar